Zapoznanie dzieci z rozwojem piśmienniectwa na przestrzeni dziejów oraz róznorodnością ptasich piór. Próba wykonywania wzorów graficznych za pomocą gęsiego pióra.
TEMAT: Wykonywanie wzorów graficznych gęsim piórem.
AUTOR: mgr Edyta Walentek - nauczycielka Miejskiego Przedszkola Nr8 w Piekarach Śl.
CELE GŁÓWNE: Zapoznanie dzieci z rozwojem
piśmiennictwa na przestrzeni
dziejów oraz z różnorodnością
ptasich piór.
Próba wykonywania wzorów
graficznych za pomocą gęsiego
pióra.
POMOCE:
- ilustracje przedstawiające rozwój piśmiennictwa na przestrzeni dziejów,
- pióra kilku ptaków: strusia, pawia, gęsi, kury i wróbla,
- małe piórka dla każdego dziecka,
- gęsie pióra z ostro zaostrzoną końcówka dla każdego dziecka,
- wieczne pióro, stalówka z obsadką.
MATERIAŁY: Atrament ( po jednym na stolik ), kartki papieru z wytyczonymi
liniami.
LITERATURA:
1. H.Krekeler , M. Rieper – Bastian „ Fascynujące eksperymenty”.
2. Lieslie Feierstone Barna, Teri Crawford Jones „ Księga pytań i odpowiedzi”.
3. „ Wiadomości przedszkolaka” kwiecień 2002.
PRZEBIEG:
1. Zapoznanie dzieci z rozwojem piśmiennictwa na przestrzeni dziejów, poparte szeregiem ilustracji:
- rysunki naskalne w czasach prehistorycznych,
- pismo klinowe w Babilonie,
- pismo rysunkowe w starożytnym Egipcie,
- teksty pisane za pomocą ptasiego pióra od starożytności aż do czasów gdy zostało wynaleziona stalówka z obsadką i druk,
- współczesne narzędzia służące do pisania odręcznego, maszyna do pisania, komputer, współczesna drukarnia.
2. Zaproponowanie dzieciom aby spróbowały wykonać poznane do tej pory wzory graficzne na kartce papieru za pomocą ptasiego pióra, ale zanim to nastąpi, zaprezentowanie dzieciom kilku ptasich piór: strusia, pawia, gęsi, kury, wróbla. Zwrócenie uwagi na ich różnorodność. Wspólne zastanowienie się, które z zademonstrowanych piór będzie najlepiej spełniało swoją funkcję podczas pisania. Wybranie pióra gęsiego.
3. Zabawa oddechowa z małym piórkiem. Umiarkowane dmuchanie na piórko przez dzieci. Zwrócenie dzieciom uwagi na konieczność wdychania powietrza nosem i wydłużoną fazę wydechu. Zebranie piórek.
4. Zaproszenie dzieci do stolików, na których przygotowane są karki papieru, gęsie pióra z zaostrzoną końcówką oraz atrament. Próba wykonywania wzorów graficznych poznanych do tej pory.
5. Zgromadzenie ukończonych prac w wyznaczonym miejscu. Wyciągnięcie wniosku, iż nie jest łatwo pisać takim piórem. Zaprezentowanie dzieciom stalówki z obsadką , która zastąpiła ptasie pióro oprócz tego pióro wieczne, długopis i flamaster umożliwiające odręczne pisanie w czasach nam współczesnych.
6. Zabawa odprężająca – „ Skowronek zgubił piórko”
Nauczycielka pokazuje piórko, które zgubił przelatujący skowronek. Unosi piórko w górę i po chwili puszcza. Dzieci liczą powoli, żeby dowiedzieć się ile czasu potrzebuje piórko, aby opaść na ziemię. Po chwili dzieci wyobrażają sobie, że są „ piórkiem”. Wstają z podłogi, okręcają się i opadają. Zabawa powtórzona kilka razy.
7. Zadanie dzieciom pytania:
„ Dlaczego ptaki mają pióra zamiast sierści?” Pióra zbudowane są tak, że zatrzymują powietrze przy ciele ptaka. Umożliwia mu to utrzymanie ciepła oraz latanie. Dzięki piórom, które są gładkie i lekkie, ptak unosi się w powietrzu. Gdy ptaki rozpościerają skrzydła, mogą szybować wykorzystując prąd powietrza. Machają skrzydłami, aby lecieć szybciej i wyżej.